Most Wielkiego Bełtu – najdłuższy most Danii i piąty najdłuższy most wiszący w Europie łączy Zelandię i Fionię. Jednym z ciekawych punktów do podziwiania tego architektonicznego dzieła ludzkich rąk jest między innymi Mierzeja Halsskov. Oprócz widoków zaciągnąć można trochę historii z okolicznego muzeum łodzi lodowych oraz wystawy na temat transportu przez Cieśninę Wielkiego Bełtu zanim most zrodził się w głowach duńskich polityków.
Muzeum łodzi lodowych
Swoją przygodę z mierzeją Halsskov i jej okolicami zacząć można od leżącego tam muzeum Isbådsmuseet mieszczącego ekspozycję tematyczną o transporcie przez cieśninę Wielkiego Bełtu za czasów srogich zim i zanim to jeszcze wybudowano Most Wielkiego Bełtu. Do przedostania się na drugą stronę cieśniny, wraz z towarami, używano wtedy specjalnie skonstruowanych łodzi, które przeciągać można było po lodzie ludzką siłą. Łodzie te posiadały wysoki kil i stalową szynę.
Przygód ratowniczych też nie brakowało. Kiedy lód skuwał cieśninę Wielkiego Bełtu paraliżowało to cały ruch jednostek morskich. Wtedy z pomocą przybywał jeden z czterech duńskich lodołamaczy Isbjørn, Danbjørn, Thorbjørn i Elbjørn. W związku z tym, że srogie zimy w Danii przeszły do historii od wielu lat nie są w użytku. Isbjørn wraz ze swoim bratem Danbjørn wystawione są dziś na sprzedaż w porcie w Hals, co jak się okazuje nie jest takie proste. Lodołamacze wystawiono na sprzedaż w 2013 roku. Niestety do dziś nie udało się znaleźć nowego właściciela. Od roku 2020 uważa się je za złom, co jest dość przykre dla lokalnej społeczności i dawnych pracowników. Pozostałe dwa lodołamacze znalazły nowych właścicieli, gdzie Thorbjørn służy dziś jako hotel w porcie w Aalborg.
Nie zabrakło też innych śmiałków próbujących przedostać się na drugą stronę Wielkiego Bełtu na przykład samochodem, co w rezultacie nie zawsze kończyło się sukcesem.
Storbæltsbro
Prace budowlane nad mostem Wielkiego Bełtu trwały w latach 1988-1998. Autostrada przez Wielki Bełt została otwarta 14 czerwca 1998 roku, a kolej uruchomiono rok wcześniej – 1 czerwca 1997 roku. Całkowite koszty budowy mostu Storbæltsbro wyniosły 21,4 miliarda koron. Aby pokryć koszty budowy, A/S Storebælt zaciągnął pożyczki na duńskich i międzynarodowych rynkach kapitałowych.
Po wyjściu z budynku muzeum i mijając żółciutki dom będący kiedyś pocztą króla Chrystiana IV, wyłania nam się nagle najdłuższy w Danii i piąty najdłuższy most wiszący w Europie – Storbæltsbro.
Fakty o Storbæltsbro
- Most wschodni między Zelandią a Sprogø ma długość 6790 m. Wysokość mostu w najwyższym punkcie wynosi 65 metrów.
- Tunel wschodni dla ruchu pociągów został wybudowany w latach 1988-1996 i ma długość 8024 metrów Most Zachodni został zbudowany w latach 1989-1994. Łącznie ma 6611 m długości, a wysokość przejazdu 18 m.
- Pylony czyli słupy mostu wschodniego o wysokości 254 metrów należą w do najwyższych punktów w Danii. Fundamenty pylonów, zostały odlane w fabryce w Kalundborg i przetransportowane 70 kilometrów na miejsce budowy mostu. Każdy fundament waży 32 000 ton.
- Na most składa się 19 filarów z czego 12 między Zelandią a wschodnim blokiem kotwicznym i siedem między Fionią a zachodnim blokiem kotwicznym.
- Most wiszący jest utrzymywany na miejscu za pomocą dwóch lin o grubości 83 cm i długości 3 km.
Bridgecliff
Ten naturalny punkt widokowy to nic innego jak klif, z którego roztacza się kolejny imponujący widok na most Storebæltsbro. Idąc dalej wzdłuż wybrzeża dotrzemy do obszaru przyrodniczego Lejodde, będącego między innymi siedliskiem różnego gatunku ptaków.
Informacje praktyczne
Jak dojechać
- Jadąc od strony Kopenhagi jest to ostatni zjazd przed wjazdem na most Storebæltsbro – zjazd Halsskov 43
- Jadąc od strony Odense jest to pierwszy zjazd zaraz po zjeździe z mostu Storbæltsbro – zjazd Halsskov 43
Po inne podróżnicze inspiracje zapraszam tutaj.
Dzień dobry, jak mogę nie zgubić Pani bloga? Gdzie kliknąć, aby czytać regularnie? Pozdrawiam. Anna
Bardzo Pani dziękuję za informacje podane na temat Danii. Mogłam choć trochę poznać kraj do którego wybieram się w krotce. Pozdrawiam