Sieć transportu publicznego w Danii jest bardzo dobrze rozwinięta i posiada wysoki standard. Przyszłość tutejszego transportu publicznego maluje się zielona. W praktyce oznacza to, że autobusy, promy i pociągi zasilane będą w przyszłości energią elektryczną, częściowo już są. Dania wprowadziła zarówno dla swoich obywateli jak i turystów szereg rozwiązań pozwalających na łatwe poruszanie się po stolicy i reszcie kraju. Specjalnie dla Was powstał ten oto mini przewodnik po duńskich możliwościach transportowania się wzdłuż i wszerz nie tylko stolicy, lecz także całej Danii.
Transport publiczny jest nie tylko zbawieniem dla klimatu, a dobrze zorganizowany pozwala na swobodne i szybkie poruszanie się z punktu A do B. Choć sama na codzień korzystam z samochodu nie ukrywam, że podróż z mojego miasta do stolicy Danii pociągiem na przykład jest pod wieloma względami zbawienna. Z założenia jest taniej, a w przedziale zamiast koncentrować się na jeździe zagłębiam się w książki bądź gapię po prostu przez okno, skupiając myśli na wszystkim innym niż trzymaniu kierownicy. Wszystko ma swoje plusy i minusy. Transport publiczny w Danii oceniam wysoko i szczerze polecam korzystanie z tej formy transportowania się.
Jak dostać się z lotniska do stolicy Kopenhagi
Najszybciej z lotniska Kastrup do centrum stolicy Danii można się dostać metrem. Podróż podziemną koleją zajmuje 15 minut, a koszt biletu to wydatek około 36 koron duńskich. Jako że Kopenhaga podzielona jest na strefy ważnym jest, by przy zakupie biletów wziąć pod uwagę ilość pokonywanych stref. Inną opcją dostania się z lotniska do centrum Kopenhagi jest autobus lini 5C, a czas jazdy to 35 minut. Koszt taksówki to wydatek między 250-350 koron duńskich, a podróż zajmuje od 20-30 minut.
Z dworca głównego łatwo się dostać do innych miast Danii. Jeśli chcesz się przemieszczać do innych kopenhaskich dzielnic jak Nørrebro, Vesterbro, Frederiksberg czy Østerbro, najszybszym rozwiązaniem będzie skorzystanie z metra bądź z naziemnej kolei miejskiej – S-tog.
Cztery gałęzie transportu publicznego w Kopenhadze
Autobusy miejskie i tramwaje wodne
Autobusy są jedną z czterech gałęzi transportu publicznego Kopenhagi. Od jakiegoś czasu stare autobusy wymienia się na te przyjazne środowisku i napędzane prądem. Kopenhaga chce być zielona przede wszystkim jeśli chodzi o transport publiczny i zbliża się do tego celu wielkimi krokami.
Havnebus to nie tylko stołeczna forma transportu publicznego, ale również świetna opcja zwiedzania Kopenhagi z poziomu wody. Na trasach pływają dwa tramwaje wodne linii 991 – pływającej z północy na południe Kopenhagi i 992 – pływającej w przeciwnym kierunku. Tramwaj płynie zygzakiem zatrzymując się przy ciekawych miejscach stolicy Danii takich jak; Czarny Diament – Biblioteka Królewska, kolorowa dzielnica Nyhavn czy Opera.
Ciekawostka: tramwaje wodne kursujące na kopenhaskich kanałach mają swoje imiona. Dzisiejsze wodne tramwaje o imionach Sydhavn, Christianshavn i Refshaleøen napędzane są prądem i są polskiej produkcji. Nowe autobusy zastąpiły swoich starszych kolegów Bryggen, Holmen, Nyhavn i Nordhavn w 2020 roku.
Metro
Nowe kopenhaskie metro to nie tylko środek transportu, ale także wspaniała architektura. Każdą stację zaprojektowano osobno i każda z nich wyraża się w inny sposób. Metro jest bez kierowcy, jest szybie i bezpieczne. Zalicza się je do najbardziej nowoczesnych i precyzyjnych metr na świecie. Jazda kopenhaskim metrem należy do łatwych, szybkich i przyjemnych. Składa się na nie 4 linie i co ciekawe metro nie posiada dokładnego rozkładu jazdy. Podziemna kolej jeździ co 2-4 minuty w godzinach szczytu i co 3-6 minut poza nimi. W nocy spodziewać można się metra średnio co 15-20 minut.
Ciekawostka: Kopenhaskie metro zostało kilkakrotnie ogłoszone najlepszym metrem świata. Główną zasługą dlaczego metro zasłużyło sobie na taki tytuł jest niewątpliwie częstotliwość z jaką wozi pasażerów oraz bezpieczeństwo całego systemu jazdy pociągów bez kierowcy.
S-tog – kolej miejska
Naziemna kolej miejska to kolejny środek transportu pomagający Kopenhańczykom poruszać się codziennie po stolicy. To również bardzo oblegany środek transportu, którym między innymi możesz zabrać swój rower. S-tog jeździ z dużą częstotliwością i dociera do wszystkich głównych dzielnic Kopenhagi, a nawet poza nią. Więcej o koleji s-tog tutaj.
- S-tog obejmuje 86 stacji w całym regionie stołecznym
- S-tog kursuje co 10 minut od rana do wieczora – linia F kursuje co 5 minut
- S-tog kursuje całą noc w piątek i sobotę w okresie 00-06
- Przejazd rowerem S-tog jest bezpłatny
- Zabierz dwoje dzieci poniżej 12 roku życia za darmo na swoim bilecie lub karcie rejsekort
Rowery
Donkey Republic – to system rowerów elektrycznych tworzący czwartą gałąź transportu publicznego stołecznej Kopenhagi. Celem jest oczywiście zmniejszenie emisji dwutlenku węgla oraz promocja zdrowego i bardziej zielonego środku transportu. Rower porusza się z maksymalną prędkością 23 km/h. Na pełnej baterii jesteś w stanie pokonać aż do 25 kilometrów. Do wypożyczenia roweru potrzebna jest Tobie aplikacja, w której zakładasz darmowe konto. Po założeniu konta aplikacja pokazuje Tobie najbliższy wolny rower i od tamtej pory jesteś gotów do jazdy. Myślisz o korzystaniu z rowera w Kopenhadze? Zainstaluj sobie aplikację tuż przed przyjazdem do Danii. To ułatwi Tobie organizację wyjazdu.
Inne możliwości poruszania się rowerem
BeCopenhagen – To rowerowe wycieczki z przewodnikiem stworzone według własnych oczekiwań. Skorzystać również można z wycieczek tematycznych. Wycieczki obsługiwane są w języku duńskim, angielskim i niemieckim.
Baisikeli – to sklep rowerowy i wypożyczalnia rowerów zarazem. Baisikieli pracuje również nad rozwojem przemysłu rowerowego w Afryce. Rowery bowiem są tam bardzo ważną formą transportu dla ubogich warstw społecznych. Dzięki rowerom możliwości pracy się zwiększają, a wraz nimi dostęp do edukacji czy służby zdrowia. Rowery są kolekcjonowane w Danii, następnie wysłane do Mozambiku gdzie podlegają reparacji, po czym zostają sprzedane. Zysk osiągany ze sprzedaży i wynajmu rowerów jest przeznaczany na koszty transportu i wysyłki do Mozambiku. Baisikeli posiada również certyfikat B Corp i dzięki swojej ciężkiej pracy otrzymał od tejże organizacji w 2022 roku nagrodę w kategorii biznesu najlepiej przysługującemu się światu.
Rodzaje biletów – Kopenhaga
Copenhagen Card – dla rezydenta Danii jak i turysty
Jedną z możliwości opłacenia transportu w stolicy jest zakup miejskiej karty Copenhagen Card. Jest to karta, która oprócz korzystania z transportu publicznego daje możliwość darmowego zwiedzania ponad 80 muzeów i atrakcji. Karta dostępna jest w wersji 24, 48, 72, 96 i 120 – godzinnej. Każda osoba dorosła posiadająca Copenhagen Card może zabrać ze sobą dwójkę dzieci poniżej 10 roku życia bez dodatkowych opłat. Cena karty waha się od 400-1000 koron dla osoby dorosłej i od 200-500 koron dla dziecka od 10 roku życia.
City Pass – dla rezydenta Danii jak i turysty
City Pass to bilet na nieograniczone podróże po stolicy i nie tylko, dostępny w wersji 24, 48, 72, 96 i 120 – godzinnej. City Pass występuje w kilku wersjach: Small, Large, Syd, Vest i Xtra Large. Wersja Small zapewnia transport w strefach od 1 do 4 a ta największa zapewnia transport w stolicy, reszcie Zelandii i wyspach Lolland i Falster. Cena biletu całodobowego zaczyna się od 80 koron. Do kupienia jest on również na stacjach koleji miejskiej s-tog, biurach DSB, w automatach biletowych i aplikacji DOT. Dzieci do 12 roku życia podróżują za darmo. City Pass daje Tobie możliwość nieograniczonej podróży autobusem miejskim, koleją miejską s-tog, koleją dalekobieżną, metrem oraz autobusem wodnym. W związku z wizytą w stolicy polecam zaopatrzyć się w aplikację DOT, która pomoże Tobie zakupić bilety na pojedyńcze przejazdy bądź na przykład City Pass. Natomiast aplikacja Rejseplan lub popularna Moovit pomoże Tobie w zaplanowaniu transportu z miejsca do miejsca. Wszystkie wymienione aplikacje dostępne są na telefony Android i iOS.
Transport publiczny – cały kraj
Koleje państwowe DSB
Podróże duńskimi kolejami DSB są łatwe i przyjemne. Standard pociągów jest wysoki, a czas pomiędzy największymi duńskimi miastami nie taki duży. Dania jest niewielkim krajem i to jest z pewnością na naszą korzyść jeśli chodzi o czas transportu z jednego miejsca do drugiego. W sekcji „DSB Orange” przy odrobinie szczęścia można natrafić na fajne promocje. Warto na te bilety polować!
Ciekawostka : Od roku 2024 na duńskich torach pojawią się szybkie, elektryczne pociągi francuskiej produkcji. Jest to część planu renowacji duńskich kolei państwowych. Pociągi będą rozwijać prędkość do 200 km/h.
Autokary
Tanią opcją podróżowania wewnątrz Danii są również autokary przewoźnika FlixBus oraz Eurolines.
Połączenia promowe
Dania to kraj setek wysp. Zamieszkanych jest tu około 80, z czego do około 40 dostać można się wyłącznie promem. Listę połączeń promowych znajdziesz na stronie Sammenslutning af Danske Småøer. Nawigacja jest dostępna w językach duńskim, angielskim i niemieckim.
Ciekawostka: Dla zabawy zaopatrzyć można się w tak zwany Ø-pas – wyspiarski paszport. Paszport dostępny jest również w języku angielskim i niemieckim. Za każdym razem wybierając się na duńską wyspę można odbić pieczątkę w porcie bądź na promie. To fajny sposób na kolekcjonowanie pieczątek z odwiedzanych przez nas wysp. Wyspiarski paszport zamówisz na oficjalnej stronie Ø-pas.
Rodzaje biletów – cały kraj
Interrail One Country Pass – dla turysty
Jeśli jako turysta wybierasz się na zwiedzanie Danii i wybierasz pociąg jako Twój środek transportu to bardzo opłacalną formą biletu będzie Interrail Denmark Pass w opcji 3,4,5,6 lub 8 – dniowej, do wykorzystania w przeciągu miesiąca. Ceny takiego biletu wahają się od 121€ – 229€ za osobę. Jesteś poniżej 28 roku życia przysługuje Tobie zniżka.
Jeśli podróżujesz w ten sposób po Danii i marzy się Tobie indywidualny plan podróży skorzystaj z usługi planowania.
Rejsekort – dla mieszkańców Danii
Rejsekort to karta pozwalająca na szybkie i bezproblemowe poruszanie się po Danii wszystkimi środkami transportu. Karta jest wyrabiana imiennie bądź anonimowo. Im więcej jeździmy tym wyższy osiągamy rabat na poszczególne podróże. Rejsekort już z założenia upoważnia nas do zniżki i daje również możliwość jeszcze tańszego transportu w stolicy poza godzinami szczytu. Należy jednak pamiętać o uzupełnianiu salda naszej karty oraz zawsze o odbiciu jej przy niebieskim skanerze zarówno przed rozpoczęciem podróży jak i po.
Rejsekort zamówisz tutaj
Pendlerkort – bilet miesięczny dla mieszkańców Danii
Jeśli wolisz podróżować za stałą miesięczną kwotę w dowolnym czasie i dowolną ilość razy warto rozważyć DSB Pendlerkort. W odróżnieniu od Rejsekort z tym biletem nie musisz rejestrować początku i końca podróży. Przy zakupie jednak musisz wybrać ilość stref, w których masz zamiar się poruszać. Każda podróż poza wybrane przez Ciebie strefy będzie kosztować dodatkowo.
Wszelkie informacje na temat cen oraz rodzajów biletów miesięcznych znajdziesz tutaj.
Transport publiczny w Danii jest dobrze rozbudowany i jestem pewna, że każdy znajdzie tu najbardziej dla siebie odpowiednia opcję. Po więcej praktycznych informacji odnośnie podróżowania po Danii znajdziesz w zakładce Przewodniki.
Jeśli interesuje Ciebie jak do Danii przyjechać i jaka opcje transportu wybrać zapraszam Cię na wpis Sposoby podróżowania do Danii.
God tur!
Czy Polska legitymacja studencka uprawnia do jakichkolwiek zniżek na komunikację lub atrakcje w Kopenhadze?
Tak.
W Danii nie zwraca się uwagi na zagraniczne legitymacje, nie wszędzie. O wszelkich zniżkach decyduje wiek, ewentualnie należy się postarać o międzynarodową kartę studencką ISIC.
Dzień dobry,
czy faktycznie dziecko do 12 roku życia jeździ za darmo? spotkałam się z informacją że do 10roku życia ma bilet za pół ceny?
gdzie znaleźć informację dotyczącą stref? wybieram się latem z dzieckiem do Kopenhagi i jestem w trakcie zbierania informacji. 🙂
Tak, niezależnie od kraju zamieszkania. Reguły są takie same dla wszystkich. Trzeba mieć tylko dokument potwierdzający wiek dziecka, gdyby się niespodziewanie ktoś o to zapytał.
Agnieszka zapraszam Cię do wykupienia konsultacji podróżniczej. Możemy omówić sobie Wasz wyjazd, zoptymalizować go oraz wyposażę Was w najważniejsze praktyczne informacje. Otrzymacie również niezbędnik podróżniczy w formie PDF.
https://greentravelsdenmark.com/sklep/konsultacja-podroznicza/
Pozdrawiam
Iga ☺️
Dzień dobry. Mam pytanie czy za bagaż (walizka) wymagany jest dodatkowym bilet w komunikacji miejskiej oraz międzymiastowej?
Nie.Dodatkowy bilet za to trzeba wykupić na rower.
Dziękuje 😉
Dzień dobry. Mam pytanie czy za bagaż (walizka) jest dodatkowa opłata w środkach komunikacji miejskiej jak i w pociągach?
Dzięki.
Proszę bardzo